شرکت خودروسازی آلمانی مرسدس بنز نوع جدیدی از خودروهای الکتریکی "اسمارت" با عنوان e-smart را تا سال 2010 وارد بازار می کند که قدرت موتور آن برابر با 30 کیلووات با حداکثر سرعت 41 کیلومتردر ساعت است.
باتری این خودروی الکتریکی به جای آنکه از نوع باتریهای لیتیومی باشد از باتریهای سدیم- نیکل است. در این رابطه مدیر پروژه اسمارت توضیح داد: "هزینه های باتریهای لیتیومی برای خودروهای اسمارت بسیار بالا است. به علاوه با توجه به فضای کوچک خودرو باتریهای لیتیومی زمان عملکرد اسمارت را کاهش می دهند. به همین علت در ساخت این خودرو از باتریهای سدیم- نیکل استفاده خواهد شد. این باتریها تا 115 کیلومتر شارژ می مانند که این زمان برای مصارف شهری کافی است."
براساس گزارش domain-B، این باتری می تواند با اتصال به جریان برق 220 ولت شارژ شود و عملیات شارژ تا 100 مرتبه قابل تکرار است که این میزان نشان می دهد عمر مفید باتری در حدود 10 سال است.
برای شارژ کامل باتریها 8 ساعت زمان کافی است اما در مدت 3 ساعت و نیم 80 درصد از باتری می تواند شارژ شود.
میزان هزینه مصرف برق برای راننده برابر با 2 سنت در هر کیلومتر است.
شرکت مرسدس بنز علاوه بر خودروی برقی "اسمارت" قرار است در سال 2010 خودروی الکتریکی دیگری با مارک مرسدس را نیز عرضه کند که این خودروها کاملا با محیط زیست سازگار هستند
این خودروی برقی به وسیله یکی از طراحان برجسته خودروسازی و برای شرکت پژو ارائه شده است و در ساخت آن از ساختار فیزیکی شیر الهام گرفته می شود.
این خودروی فوق مدرن دارای بسته باتری ویژه ای است که به طرز ماهرانه ای در زیر کاپوت خودرو جاسازی شده و به عنوان منبع اصلی حرکتی آن عمل می کند.
طراح این خودرو اعلام کرده است که این محصول جدید با حداکثر سرعت 160 کیلومتر بر ساعت حرکت کرده و با یک بار شارژ شدن مسافت طولانی بالغ بر 500 کیلومتر را طی می کند.
به گفته کارشناسان این برد حرکتی برای خودروی برقی که صرفا برای مسافتهای کوتاه طراحی شده است قابل توجه به نظر می آید.
بدنه این خودرو از نوعی آلیاژ سبک آلومینیومی، پلاستیک سخت، فیبر کربنی و شیشه ساخته می شود.
یکی از نکات متمایز کننده این خودرو استفاده از صفحه LCD به جای آینه داخلی خودرو است که راننده با استفاده از آن گزارش لحظه به لحظه ای از پشت خودرو به دست می آورد.