سخنان بزرگان ، جواهرات با ارزش درون سخنرانی ها است. حکیم ارد بزرگ

سخنان بزرگان ، جواهرات با ارزش درون سخنرانی ها است. حکیم ارد بزرگ

جواهرات سخن . جملات زیبا ، سخنان زیبا ، سخن بزرگان , مطالب خواندنی, جملات آموزنده ، . حکما ,زیباترین سخنان بزرگان سخن و پند کوتاه بزرگان
سخنان بزرگان ، جواهرات با ارزش درون سخنرانی ها است. حکیم ارد بزرگ

سخنان بزرگان ، جواهرات با ارزش درون سخنرانی ها است. حکیم ارد بزرگ

جواهرات سخن . جملات زیبا ، سخنان زیبا ، سخن بزرگان , مطالب خواندنی, جملات آموزنده ، . حکما ,زیباترین سخنان بزرگان سخن و پند کوتاه بزرگان

نئاندرتال ها هوشمند بودند


گروه ترجمه، مینا شرفی؛ عکس های شبیه سازی شده از نئاندرتال ها این تصور را به وجود می آورد که این انسان های نخستین از هوش بسیار پایینی برخوردار بوده اند. اما مطالعات محققان نشان می دهد ابزارآلات سنگی که نئاندرتال ها از آن استفاده می کرده اند به خوبی وسایل سنگی هستند که هومو ساپین ها (انسان های امروزی) می ساخته اند.

دانشمندانی که سال ها روی وسایل سنگی که نئاندرتال ها و هومو ساپین ها از آن بهره می برده اند تحقیق کرده اند به این نتیجه رسیده اند ابزارآلاتی که انسان های نخستین ساخته اند به خوبی و به کارآمدی وسایلی هستند که انسان های عصر سنگی از آن استفاده می کرده اند. محققان اکنون به این نتیجه رسیده اند منقرض شدن نئاندرتال ها تنها به دلیل ناکارآمدی سلاح ها و ابزارآلات سنگی آنها نسبت به ابزارآلات رقیبان شان نبوده است.

متین ارن یکی از محققان این مطالعه می گوید؛ «تحقیقات ما این تصور طولانی مدت را که هومو ساپین ها پیشرفته تر از نئاندرتال ها بوده اند نقض می کند. اکنون وقت آن رسیده که باستان شناسان تحقیقات خود را در این باره که چرا نئاندرتال ها منقرض شده اند شروع کنند. اگر بخواهیم ابزارآلات سنگی این دو گونه را از لحاظ فنی بررسی کنیم باید بگوییم هیچ یک بر دیگری برتری ندارد. بنابراین زمانی که از نئاندرتال ها صحبت می کنیم دیگر نباید فکر کنیم آنها احمق و کم هوش بوده اند. آنها اندکی با انسان های امروزی تفاوت داشته اند.»

انسان های نئاندرتال حدود 300 هزار سال قبل در اروپا زندگی می کرده اند. این انسان های نخستین که از عصر یخبندان جان سالم به در برده بودند حدود 25 هزار سال قبل و 10 هزار سال پس از ظهور انسان های مدرن در اروپا به طور کامل از بین رفتند. اینکه چرا نسل نئاندرتال ها منقرض شدند یکی از رازهای بزرگ علمی است. تحقیقات روی DNA به دست آمده از استخوان های قدیمی نشان می دهد نئاندرتال ها بدون هیچ پیوندی با انسان های مدرن اروپا منقرض شده اند. یکی از فرضیه های مطرح شده در این زمینه این است که این دو گونه بشری بر سر منابع محدود در سکونت گاه های مشابه با یکدیگر درگیر شده اند و برنده این جنگ هم هومو ساپین ها (انسان های مدرن) بوده اند.

اما اکنون با بررسی های دقیق روی سلاح ها و ابزارآلات سنگی به دست آمده از آن دوران مشخص شده جنگ احتمالی بین این دو گونه جنگی یک طرفه نبوده است. به گفته ارن سرنیزه های ساخته شده توسط نئاندرتال ها پهن تر و ضخیم تر از سرنیزه هایی بوده که هومو ساپین ها می ساخته اند اما هر دو کارایی یکسانی داشته اند.

دانشمندان از دانشگاه اکستر، دانشگاه متدیست در دالاس و دانشگاه ایالتی تگزاس با بررسی نمونه های ابزارآلات سنگی قدیمی در موزه های مختلف توانسته اند کپی دقیقی از سنگ چخماق مورد استفاده در آن دوران را بسازند. ارن می گوید؛ «ما پس از سال ها تلاش نمونه هایی از این ابزارآلات را ساختیم و با آزمایش های فراوان به این نتیجه رسیدیم که ابزارآلات نئاندرتال ها کاملاً کارآمد بوده اند از برخی جنبه ها، وسایل آنها بهتر از ابزارآلات هومو ساپین ها بوده است. ما سه سال در آزمایشگاه ها وقت مان را صرف کپی کردن این ابزارآلات کردیم و سرانجام موفق به ساختن آنها شدیم و اکنون به این یافته ها دست پیدا کردیم.»

ابزارآلات هومو ساپین ها از لحاظ ظاهری و تکنیکی کمی پیشرفته تر از وسایلی که نئاندرتال ها می ساخته اند بوده و اکنون یک سوال دیگر مطرح می شود که چرا هومو ساپین ها در شرایطی که به تکنولوژی متفاوتی از نئاندرتال ها رسیده بودند اما نتوانسته اند ابزارآلاتی کارآمدتر بسازند؟

به اعتقاد ارن هومو ساپین ها در آن زمان درصدد بوده اند کنترل اروپا را دست گیرند و همین مساله باعث شده بود آنها چندان برای ساخت وسایل شان نتوانند وقت صرف کنند. او می گوید؛ «گرفتن یک قاره و تصاحب آن کار آسانی نیست. این کار در عصر یخبندان حتی سخت تر هم بوده بنابراین هومو ساپین های ابتدایی برای گرفتن قاره اروپا در عصر یخبندان باید در قالب تیم های مختلف به نقاط گوناگون سفر می کرده اند. به نظر می رسد ابزارآلات آنها به تعداد زیاد اما با کارآمدی بالایی ساخته می شده اند.»

منبع؛ ایندیپندنت

نظرات 1 + ارسال نظر
آشنا شنبه 16 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 09:41 ب.ظ http://lovingclass.blogsky.com/

خیلی آسان با آسان آشنا شدم .
مطالبتون رو مطالعه کردم ممنون از زحمت شما !
به نطر می رسه شما یک وبلاگ علمی و فرهنگی دارید و بابت این موضوع خوشحالم .
موفق باشید .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد